Sunday, February 1, 2009

Demi Matahari.....

Salam... hari ini kita akan bertadabbur surah as-Syams...

Firman Allah:

[1]
Demi matahari dan cahaya pagi yang terang-benderang;
[2]
Dan demi bulan yang mengiringinya;
[3]
Dan demi siang ketika ia menampakkanyya dengan jelas;
[4]
Dan demi malam ketika ia melindunginya,
[5]
Dan demi demi langit dan pembinaannya yang rapi;
[6]
Dan demi bumi dan penghamparannya yang terbentang luas;
[7]
Dan demi jiwa dan penciptaannya yang sempurna;
[8]
Kemudian Allah mengilhamkan kepadanya jalan yang kejahatan dan jalan taqwanya;
[9]
Sesungguhnya amat beruntunglah orang yang membersihkannya.
[10]
Dan sesungguhnya amat rugilah orang yang mencemarkannya.
[11]
Kaum Thamud telah mendustakan (Rasulnya) kerana sikap mereka yang melampaui batas;
[12]
Ketika seorang yang paling jahat di antara mereka tampil tergese-gesa (untuk membunuh unta mukjizat),
[13]
Lalu Rasul Allah (Nabi Soleh) berkata kepada mereka: " (Janganlah kamu ganggu) unta Allah dan minumannya,
[14]
Tetapi mereka mendustakannya, lalu mereka menyembelihkan unta itu, maka Allah pun murka dan menimpakan ke atas mereka azab yang amat dahsyat dengan sebab dosa mereka dan meratakannya ke atas seluruh mereka,
[15]
Dan Allah tidak bimbang kepada akibatnya.
(As-Syams, 91:1-15)

Semalam sempat YM dgn enul, sembang2 pasal ayat 8... Ni akak stat cite dari awal.. Moga kita sama2 mendapat manfaat darinya.... Insyaallah...

Perkataan "demi" sebenarnya merujuk kepada sumpah Allah (qasam). Kenapa kita bersumpah? Selalunya kita bersumpah bila kita sungguh2 nak nyatakan sesuatu.... Kan kita biasa dengar... "sumpah saya tak tipu..!!" Kita gunakan perkataan sumpah untuk mentauqidkan sesuatu yang sangat penting... Dan dalam surah ni, Allah mulakan dengan sumpah, sebab lepas ni DIA nak bagitahu sesuatu yang sangat2 penting... ape die?

Ayat 1-6 Allah sebut ciptaan2 NYA yang sangat besar dan hebat!! Matahari & bulan, siang & malam, langit & bumi... dan ciptaan tu, disebabkan sangat besar dan hebat, takde siapa yang dapat kawal kecuali Allah... Dan ayat-ayat ini sebenarnya mempunyai kaitan dengan ayat seterusnya (ayat 7) iaitu mengenai jiwa manusia (nafs). Pada dasarnya memang kita nampak kita boleh kawal diri kita, tapi hakikatnya, bila kita fikir2, nafsu tu sangat besar dan sangat susahpun untuk dikawal oleh kita sendiri... Susah kan kita nak kawal diri kita? Sebagai contoh,
sekarang kan dah mula musim banyak asimen. Pada adik2 Inter, asimen Dr Sana dah 2 kan!!! xpe, berusaha semua!!... kita dah tahu kalau kita byk sangat YM, nanti tak sempat buat assignment... Tapi kita tetap nak YM jugak.. hu2... betul tak? Itulah yang dikatakan besarnya jiwa tu, dan sangat susah nak kawal.... :) Contoh lain, kalau banyak belanja, nanti hujung sem dah takde duit... tapi nak belanja lebih2 jugak :) Wah, susahnye nak kawal nafsu...

Seterusnya ayat 8-10 umpama soalan bocor dari Allah.... soalan bocor, macamana tu??? Ayat 8, Allah sudah memberitahu Dia telah berikan 2 jalan iaitu jalan kefasikan dan jalan ketaqwaan, manakala ayat 9 dan 10, Allah sudah berikan jawapan iaitu "beruntunglah orang yang menyucikannya dan merugilah orang2 yang mengotorinya.... " kire beruntung org yang pilih jalan taqwa, dan beruntung org yang pilih jalan yang sebaliknya...

Nah! jawapan free sudahpun diberikan oleh Allah, adakah kita masih lagi nak memilih jalan kejahatan?

Wallahua'lam... :)